Tilbage i Thailand! (Bangkok vol. 2)

Nu proever vi med syd, oeerne og alt det laekre

sunny 32 °C

Bangkok

Vi ankom til Bangkok med 400 g. Toblerone chokolade og 900 g. Basset's vingummi fra dutyfree i Phnom Penh, saa Thailand kunne bare komme an. Det foeltes lidt som om, vi havde en revanche-kamp i vente med Bangkok, da besoeget sidste gang i Bangkok boed paa opkast, kvalme, jetlag, traethed og en forvirring paa stoerrelse med Jylland. Det startede godt ud; vi gled gennem paskontrollen og hoppede paa et sky-lyntog til midtbyen. Her prajede vi en taxi mod Khao San Road, hvor vi efter en lille gaatur fandt et nyt hostel med dorms kun for piger. Det var billigt (med breakfast included), og vi skulle jo proeve det der dorm paa et eller andet tidspunkt. Som en bonus havde de computere til fri afbenyttelse med fantastisk internetforbindelse, saa efter en bid aftensmad, fik vi lagt en masse billeder op. Dejligt - 1-0 til Bangkok.

Torsdag boed paa shopping i de store mall's; Siam Paragan og MBK. Der var stopfyldt med mennesker og kopivarer, saa vi var i et lille paradis. Det hele var lidt svaert at overskue, men vi noed det. Midt paa eftermiddagen begav vi os over i Siam Paragon, som er et mere luksurioest center med maerkevarer. Her tog vi rulletrapperne helt til tops (langt oppe) til deres biografetage: Cineplex. Her var alt ogsaa stort og overvaeldende, men vi besluttede os for at se den thailandske film "Home" og begyndte billetjunglen. Det var en meget sjov film, som gav os et godt indblik i thailandsk kultur, og herudover fandt vi ogsaa ud af, at inden filmen starter, viser de en lille hyldestfilm til kongen, hvor alle i salen rejser sig op og synger med - Dronning Margrethe burde vaere misundelig, det var stort.

Vi moedte en soed pige fra Australien, Sarah, paa vores dorm-vaerelse, som vi tilbragte fredagen og loerdagen med. Fredag formiddag tog vi faergebussen mod Wat Pho, som huser en kaempe Buddha i guld (46 m. lang) og er super flot udsmykket. Da energi-niveauet var ret lavt (Cambodia har gjort os traette), og ingen af os var saerligt tempelsultne laengere, tog vi en tuktuk tilbage mod hostellet. Om eftermiddagen chillede vi bare med film og vores lufthavnsslik, og vi fik ogsaa sendt lidt postkort. Om aftenen spillede vi kort med de soede piger paa vores vaerelse (og vores slik var hoejt vaerdsat), inden vi sammen med Sarah valgte at udforske Bangkoks natteliv. Det boed paa en aften med fuldskaeg og sjove oplevelser. 2-0 til Bangkok.

Naeste morgen vaagnede vi selvklart lidt traette og klatoejet ved 11-tiden, men efter et opfriskende bad var vi klar til lidt mere Bangkok. Vi tog en taxi mod The Weekend Market, som ligger 5 km nord for byen og er KAEMPE STORT. Du kan faa alt. Vi var vaeldig begejstret for markedet og fik shoppet lidt mere, men ikke nok, saa vi aftalte at tjekke det ud dagen efter ogsaa. Vi gik tidligt i seng, da vaekkeuret var sat til 4.45 soendag morgen, hvor vi havde besluttet os for at tage i Lumphini-park. Her saa vi Bangkoks friske befolkning motionere og goere deres morgengymnastik - det smittede og vi savnede loebeskoene. Vi saa foest et stort aerobic-hold, og som vi gik laengere ind i parken, saa vi folk lave tai-chi og yoga, spille badminton og basket og andre former for gymnastik. Det saa ud til, det var noget, de gjorde hver soendag morgen, og hvert hold havde deres egen farverige dragt. Det var smukt.
Vi tog herefter sky-train (lyntoget) tilbage mod weekendmarkedet, men vi var saa tidligt paa den, saa de fleste af butikkerne ikke havde aabnet endnu. Vi forsynede os med en shake og saa de smaa thailaendere loebe rundt og stille deres biks op. Paa markedet fik vi koebt boeger til de forhaabentlige kommende stranddage, inden vi satte kursen mod Khao San Road. Om eftermiddagen fik vi skypet hjem, inden vi begyndte rejsens absolut laengste tur mod Koh Pha-Ngan. Den boed foerst pa 12 timer i bus, hvor vi dog var saa heldige, at der var rigeligt med saeder og film (og vi havde slik), inden vi skulle vente nogle timer foerst det ene sted, saa det andet, inden vi kom paa faergen mod oeen. Heldigvis er vi gode til at bevare det gode humoer, selv naar vi er meget traette, saa vi jokede lidt med det hele og bum, saa var vi der efter 19 timer.

Koh Pha-Ngan

Paa havnen fangede vi en song-thaew til Hat Rin, som ligger paa oeens sydoestlige del. Vi fik et vaerelse paa Coral Bungalows, som ligger lige ned til havet og har egen pool. Sweet! Resten af dagen sumpede vi paa liggestolene og noed solen varme kroppen, inden vi satte os paa terrassen og saa solnedgangen med en oel i haanden og gav hinanden en high-five.
De naeste to dage paa Kaoh Pha-Ngan solbadede vi ved poolen, hoerte musik og fik startet paa vores ny-indkoebte boeger. Dejligt med nogle dages afslapning, og vi kunne maerke en fornyet energi. Tirsdag aften blev da ogsaa til noget ildshow om aftenen. (Vi forstaar det altsaa ikke helt rigtigt - hvorfor?). Sjovt var det, og efter en oellemand havde vi en fest. Dagene paa Koh Pha-Ngan flaskede sig saadan, at vi hverken var til fullmoon-, halfmoon- eller blackmoonparty, men vi syntes og synes ikke, at det var og er saa vigtigt, plus tiden tillod det ikke rigtigt, saa torsdag satte vi kursen mod Thailands vestkyst og Krabi.

Skrevet af juliemaria 06:11 Gemt i Thailand Kommentarer (0)

Speedy Gonzales gaar amok i det pandekageflade Cambodia

Paa 18 dage har vi fornaaet at rejse stortset hele Cambodia rundt, besoege 6 byer og koere 40,5 timer i bus.

sunny 35 °C

Kep

Vores ene dag i Kep blev brugt paa at se 2 huler, som ligger i det omkringliggende omraade. Kep er en meget lille by, men det lykkedes os dog at finde en tuk-tuk mand, som sagde ja til at koere os de 12 km derud. I den foerste hule(Elephantcave) blev vi vist rundt af en mand og hans soen, som pegede og fortalte lidt. Hulen var fuld af flagermus, og Maria blev endda tisset paa. Laekkert. Vi kom en lidt alternativ vej ud af hulen igen - lad os bare sige, at der var langt ned. Omkring hulen var der en pagoda, og vi fik ogsaa spottet et par aber.
Efter en lille koeretur ankom vi til hule to, hvor vi blev guidet rundt af en flok fjollede, lokale teenage drenge, som fortalte om hvordan hulen blev brugt som gemmested under Khmer Rouge. De spurgte os, om vi gerne ville se den smukke udsigt fra toppen, hvilket vi gerne ville, men det kraevede et par meters klatretur paa stejle klipper. Vi kom dog op paa toppen og saa den fantastiske udsigt over pandekageflade Cambodia. Wow! Herefter blev vi koert tilbage til Keps crabmarket, hvor vi fik en laekker helstegt fisk til frokost. Vi fik bestilt busbillet til Phnom Penh og brugte resten af eftermiddagen paa at nyde vores dejlige guesthouse og opdatere bloggen. Til aften gik vi igen mod crabmarket, hvor vi blandt andet fik smagt den lokale specialitet krabber.

Phnom Penh
Naeste morgen stillede vi os ud til hovedvejen og ventede paa bussen, som lod vente lidt paa sig. Vi naaede at blive godt nervoese og stegte af solen, inden bussen dukkede op 45 minutter senere. Efter 5 timers bustur kom vi til Phnom Penh, hvor vi efter en god vandretur med kaempetasken fandt et sted at bo. Vi smed taskerne og gik mod det naerliggende marked og fik noget tiltraengt frokost, inden vi travede hen til "the royal palace" og "silver pagoda". Det kostede dog 6 dollars at komme ind, og som de naerrige backpackere vi er, besluttede vi os for at komme tilbage dagen efter, hvor vi havde bedre tid til at se det hele. Lige overfor "royal palace" ned mod floden var der en stor plads med en masse duer, som Julie og Rachael fik jagtet godt rundt paa bedste boernehavemaner, og vi stoedte paa vores foerste "one dollar"-boern, der proevede at saelge os korn til duerne. "One dollar"-boern er boern som saelger alverdens ting for en dollar. Vi bed dog ikke paa krogen, men gik i stedet tilbage mod guesthouset. Imens vi gik, begyndte det lige saa stille at regne, og det sidste stykke maette vi loebe, inden regnen stod ned i laarfede straaler. Stakkels Rachael maatte begive sig ud i regnen igen for at faa taget nogle pasbilleder, mens vi kunne blive i toervejret. Vi proevede at skype med vores veninder Emilie og Sofie, men det er lidt som om at Sydoestasien og Sydamerika ikke vil samarbejde.

Onsdag morgen blev morgenmaden fundet paa maa og faa i et supermarked og en bager paa vej til Tuol Sleng museet, som er en skole, der blev omdannet til et faengslet S21 under Khmer Rouge. Det var et virkelig maerkelig og klamt sted at vaere, da man kunne se og laese om alt den tortur der har fundet sted. Mange uskyldige menneskers liv er endt her eller paa de naerliggende Killings Fields. Efter en lidt haard og deprimerende formiddag med et ellers spaendende museum, gik vi mod Tuol Tom Pong marked, hvor vi fik noget nemt og billigt frokost og en palmesukkerdrik. Vi kiggede os lidt omkring og fik koebt lidt forskellige ting. Vi tog en tuk-tuk til den anden ende af byen, hvor vi ifoerte os vores alt for varme men anstaendige tempeltoej, inden vi gik ind i det kaempe omraade med "royal palace" og "silver pagoda". Der var mange flotte bygninger, og som en ekstra bonus var der ogsaa aber og skildpadder.

Torsdag morgen blev vi hentet af en tuk-tuk, som skulle koere os ud til de naerliggende Killing Fields (Choung Ek), som er et sted, som blev brugt til at draebe og begrave folk under Khmer Rouge. Tuk-tuken punkterede dog efter 2 minutters koersel, og vi maatte sidde og vente mens daekket blev skiftet. Oev! Vi koerte tilbage til Guest Houset og fik en ny tuk-tuk og toeffede herefter endelig afsted. Ved indgangen fik vi udleveret en audio-guide, hvilket var rigtig godt, og vi hoerte beretninger om, hvordan fangerne fra S-21-faengslet blev fragtet dertil i trucks og likvideret om natten. Forfaerdeligt. Det var dog lidt svaert at forestille sig, at folk er blevet draebt og begravet i de groenne marker, vi gik paa, men vi fik at vide, at naar det regner, dukker der stadig toej og knogler op hist og her fra massegravene. Midt i det, der engang var Choung Ek killing fields, er der oprejst en kaempe stupa til minde om alle dem, der har mistet livet der. Stupaen indeholdt alle de kranier, ben, knogler og toejrester, som er fundet ved udgravningerne af nogle af massegravene. Paa vej tilbage i tuktuk'en var der stilhed, og vi var alle rystede over oplevelsen. Inden vi gik mod The Central Market og noget frokost, fik vi bestilt flybilletter til Bangkok. Paa markedet koebte vi soede cambodianske kager (froe dyppet i sukker bl.a.) og tempelbukser til Angkor Wat. Eftermiddagen gik med at lede efter en soe, som vi ikke kunne finde... Saa vi gik tilbage mod Sunday Gh. og saa en god dokumentar, kaldet "S-21" om Pol Pot og Choung Ek. Den var god og Julie graed - men humoeret blev hurtigt bedre, da vi fik god aftensmad :)

Battambang

Naeste morgen blev vi fragtet til busstationen og kom paa den lokale bus mod Battambang. Da bussen stoppede foerste gang ude i ingenting, kiggede vi lidt undrende paa hinanden, men da vi saa de foerste damer saette sig paa hug ude paa marken, blev vi klar over, at det var tissestoppet. Bum. Efter 6 timer i bus naaede vi endelig Battambang og blev hurtigt indlogeret paa Royal Hotel vha. en flink tuktukfyr, som tog os med paa sightseeing i hans by. Vi koerte videre mod en landsby, hvor vi tog et bambustog til en anden lille landsby, som er kendt for deres 'brick factory'. Det var virkelig en skoen oplevelse! Turen i bambustoget var smuk med udsigt over Cambodias pandekageflade-landskab med pletvise palmer og landsbyens boern var saa soede og vilde efter at snakke engelsk til os. Inden vi tog toget tilbage igen, drak vi sodavand fra landsbyens kiosk og noed solnedgangen.

Loerdag stod paa tur i tuktuk'en, men foerst noed vi morgenmaden paa tagterrassen. Foerste stop var Cambodias eneste vinfarm og kl. 9 om morgenen var vi klar til vinsmagning. Det var lidt krads aerlig talt. Naeste stop var Wat Banan (sjovt navn til et tempel), hvor vi skulle forcere 358 trin for at naa templet paa toppen. Soede boern kom med vifter, men vi takkede paent nej tak, men soede var de. Herefter boed turen paa en del off-road-koersel, og det var lidt vildt. Efter flere forgaeves smutveje kom vi endelig til Phnom Sampeou, hvor vi efter lidt frokost begav os op af et bjerg i stegende hede. Vi kom forbi et tempel med en gammel nonne, som gav os armbaand, og snart var vi ved The Killing Cave, som under Khmer Rouge blev brugt til at opbevare kroppene af de folk, de likviderede ovenover hulen. Vi kom forbi endnu et tempel med boern og vilde aber, og udsigten var rigtig flot paa toppen af bjerget. Paa vej ned koebte vi mangoer, som vi noed i skyggen for foden af bjerget, inden vi satte kursen mod Battambang igen. Inden vi skulle paa cooking-school kl. 16, fik vi koebt rigeligt med proviant til naeste dags lange baadtur til Siem Reap. Laekkert. Med vores cookingschool-laerer gik vi foerst paa markedet, koebte ingredienser og saa gispende fisk i smaa bassin, skildpadder og en gris fuldstaendig parteret. Vi blev enige om, at vi aldrig ville vende os til at koebe al vores mad paa marked - laenge leve SuperBrugsen. Vi laerte at lave 'amok w. fish', 'mangosalad' og 'lok lak w. beef'. Vi fik brugt armmusklerne en del, men det var al besvaeret vaerd, for maden var virklig laekker - ingen tvivl om, at vi skal lave 'amok', naar vi kommer til DK igen.

Siem Reap

Soendag stod vi op kl. 5.30, pakkede sammen og koebte mod baadstedet. Baaden var ret lille og dens toilet var en offentlig oplevelse, men det blev en god baadtur til Siem Reap alligevel. I baaden var der en del lokale, skoere damer, som i den grad soergede for underholdningen. Vi blev tilbudt oel og mangoer af dem, og de grinte af os og vores lyse hud. Under sejlturen saa vi en del floating villages med vinkende boern, og det blev ogsaa til to uforglemmelige toiletstop - lige ned i floden m. tis osv. En kvinde valgte at vaske sit toej lige ved siden af, og vi kunne ikke lade vaere med at grine lidt. Efter 8 timer ankom vi i eftermiddagsheden til Siem Reap, hvor en tuktuk ventede paa os. Vi fandt nogenlunde hurtigt et godt hotel m. pool :), hvor resten af eftermiddagen blev tilbragt. Da vi var sultne gik vi paa marked og spiste aftensmad, mens en del one-dollar-boern ville saelge os postkort fra Angkor Wat... Med en traethed paa stoerrelse med Laos gik vi tidligt i seng, saa vi kunne vaere friske til 3 tempeldage.

Mandag formiddag startede vores foerste tempeldag, hvor vi ifoerte os vores kiksede tempeloutfit og satte kursen mod Angkor Thom, som er en gammel by med templer. Vi saa en masse templer, store og smaa, men vores favorit var Bayon, som var smukt med stenansigter og saa var det nok ogsaa bare stort og overvaeldende. Paa alle templerne var der en masse flotte udskaeringer og udsmykninger, og vi kunne ikke andet end at vaere imponerede. Sidst paa eftermiddagen koerte vi tilbage til hotellet, hvor vi slappede af ved poolen efter en lang tempeldag.

Tirsdag koerte vi foerst det lange stykke ud til Banteay Srei, som var et rigtig smukt og feminint tempel(ogsaa kaldet womens tempel). Herefter koerte vi mod omraadet oest for Angkor Wat og Thom, hvor vi saa Pre Rup med stejle trapper og Ta Prohm, som minder om noget fra junglebogen. Efter frokost saa vi nogle mindre interessante templer, men vi var nok ogsaa ved at vaere lidt tempeltraette. Om aftenen fik vi igen Amok. Det er en national ret, som vi har spist meget af. Vi proevede at bestille busbilletter til Kratie, men pga. nytaaret var det meget svaert at faa billetter. Vi var aerlig talt lidt nervoese for, om vi kunne komme fra Kratie igen, men vi valgte at tage chancen og bestilte tre billetter.

Onsdag morgen ringede vaekkeuret 4.45 og vi tumlede ud af sengen og mod Angkor Wat, hvor vi saa solopgangen. Det var et rigtig smukt syn og meget specielt, da det er noget vi har set frem til i lang tid. Efter at have staaet og ih'et og aah'et sammen med rigtig mange andre, fik vi noget morgenmad og gik derefter ind i selve templet. Her brugte vi et par timer, og det var virkelig storslaaet. Resten af dagens templer kunne ikke rigtig maale sig med Angkor Wat, selvom de ogsaa var smukke. I tuk-tuken paa vej hjem gav vi hinanden en high-five og blev enige om at 20 templer paa 3 dage er godt gaaet. Da vi kom hjem foerst paa eftermiddagen proevede vi at tage en lur for at vaere friske til aftenens bytur, men det gik ikke rigtig og vi sumpede i poolen i stedet. Om aftenen gik vi paa Butterfly Restaurant, som er en restaurant inden i et kaempe sommerfuglebur. Vi fik rigtig god mad, inden vi gik mod Siem Reaps bargade: Pub Street. Her bruge vi det meste af aftenen paa en bar, kaldet 'Angkor What?', hvor der var god fest (ogsaa foraarsaget af det kommende Khmer New Year).
Naeste dag plejede vi vores toemmermaend ved poolen og noed vores fridag. Rachael var dog haardt ramt af toemmermaend, sa vi brugte ogsaa dagen paa at forpleje hende. Soed pige.

Kratie

Vi stod op kvart over 4 og gik mod bussen i moerke. Chauffoeren koerte som en braekket arm, og det var svaert at sove videre. Som bonus var der flere, der braekkede sig, og en del folk valgte at snakke hoejlydt i mobiltelefon. Saa det var en skoen bustur. 9 timer senere kom vi da til Kratie og fandt i 4. forsoeg et guesthouse med 3 senge. Vi gik mod madmarkedet efter lidt middagsmad og resten af eftermiddagen tullede vi bare rundt. Om aftenen gik stroemmen (igen, igen - goer den tit her i pandekageland), og vores guesthousemand kom op med stearinlys - hyggeligt!
Naeste morgen sov vi lidt laenge, inden planen var at bestille bus til Sen Monorum. Det kunne slet ikke lade sig goere pga. deres dumme Khmer nytaar, og vi spiste slukoeret noget morgenmad, som pga. det sene tidspunkt bestod af nudler. Det hele var lidt oev og aev, og vi gik modvilligt hen til Sorya Transport for at bestille bus til Phnom Penh i stedet. Men! Vupti! med en mindre omvej (via. Snoul) kunne det godt lade sig goere, og vi var henrykte. Med fornyet energi gik vi videre med dagens plan og og den lille faerge til oen Koh Trong. Her lejede vi cykler og cyklede oeen rundt. Folk er simpelthen saa soede, venlige og hjaelpsomme - her er rart. Vi blev endda inviteret indenfor i en lille butik, hvir vi fik juice og mango. Om eftermiddagen fangede vi med lidt besvaer en tuktuk og koerte mod Kampi, som er de lokales badeparadis. Her fik vi en dukkert i Mekongfloden (laekkert), inden vi satte os paa en baad for at se de sjaeldne 'Irrawaddy dolphins'. De er lidt kluntet, sjovt formet, men flotte. Vi betragtede dem, da solen gik ned, hvilket bare gjorde oplevelsen bedre. Det var skoent. Svaert var det dog at fange et billede af dem, men vi har nogle.

Sen Monorum

Soendag stod i transportens tegn. Vi kom til Snoul lidt over 12, chillede rundt der med palm sugar-drik og frokost til lidt over 2, fangede naeste bus mod Sen Monorum, hvor vi hurtigt fandt Green House, som er opsamlingsstedet for folk, der skal deltage i the Elephant Valley Project. Forresten i Snoul havde vi lidt boevl med at koebe busbilletter til Sen Monorum (en fyr ville have 200 USD, skoert, men vi slap med 5 USD, som er den egentlige pris, haha). Den ultimative det-er-nytaar-alt-er-dyrere-joke! Vi blev pakket og laesset ind i en pick-up og koerte mod, hvor kragerne vender og lidt laengere, for til sidst at ende ved the EVP's sted i skoven. Aftenen gik med informationer og vi laerte at spille 'Shithead' af en amerikaner. Sjovt. Inden vi gik helt til koejs, saa vi en million ildfluer, som lyste op i skoven. Flot.

Da vi skal naa et fly til Bangkok snart, maa I vente med de sidste 2 dage i Cambodia. Dumme, dumme, dumme internet.

Saa er vi i Krabi, hvor vi bor et sweet sted med internet :) Saa her kommer endelig sidste del af Cambodia.

Sen Monorum fortsat + Phnom Penh

Naeste morgen vaagnede vi til lyden af fulge, insekter og gecko'er. Det var lidt med en foelelse af "Ej-hvor-er-her-klamt!/Ihh-vi-er-i-junglen-fantastisk!". Vi fik morgenmad i hovedhytten med udsigt over skoven og dalen - et landskab taget ud af Tarzan. Omkring klokken 8 begav vi os afsted mod den foerste dal, kaldet "Heaven", hvor vi moedte de foerste seks elefanter. Paa vej ned i dalen fortalte Jack(projektets stifter) om projektet, og mens vi sad og betragtede elefanterne bade i vand og mudder, fortalte han om hver elefants historie og de nuvaerende problemer omkring arbejdselefanter. Da elefanterne var faerdige med at bade og paafoere dagens solcreme i form af mudder, begyndte de at gaa igennem dalens taette bevoksning, og vi fulgte med paa taet hold. Det var en virkelig fed oplevelse at kunne foelge dem paa saa taet hold, og man bliver helt overvaeldet af de store, flotte dyr. Vi fik tilbage til huset for at faa frokost, og noed udsigten over dalen mens vi slog mave. Efter en slapper gik vi mod en anden dal, hvor vi saa fire elefanter. Vi blev enige om, hvor fantastiske elefanter er, og hvor glad man altid bliver af at se paa dem - isaer naar de tager brusebad. Sidst paa eftermiddagen blev vi laesset op i Jacks pickup efter at have gaaet i heden med fuld oppakning op af en stejl bakke. I pickupen gik det i hoejt tempo tilbage til Sen Monorum, hvor det viste sig at vaere umuligt at faa et vaerelse til tre pga. nytaaret (dumme nytaar!). Det var ret traels, da det var vores sidste aften med Rachael, men vi fejlede det nu alligevel med maner; foerst med nogle af de andre fra projektet og herefter med en lidt for gammel is fra den lokale koebmand.
Tirsdag morgen gik turen mod Phnom Penh i en meget propppet bus, hvor folk sad paa smaa plastikskamler i midtergangen og koerte rundt. Vi var lidt triste efter at have sagt farvel til Rachael ved morgenmaden, saa turen foeltes dobbelt saa lang. Da vi endelig ankom til Phnom Penh, hvor vi vadede tvaers over byen til det guest house, som vi havde udset os. Efter en skyller fik vi en sidste omgang Amok og fejrede sidste aften i Cambodia.
Naeste morgen fik vi pakket sammen, og planen var herefter at faa opdateret bloggen og smidt en masse billeder paa facebook. Vi gik med godt mod mod den foerste internetcafe, hvor internettet efter 5 min. ikke virkede (rekord!), saa vi gik forhaabningsfulde mod internetcafe 2, som heller ikke ville samarbejde. Vi fik dog skrevet lidt blog, men var ret frustreret over den spildte tid. I tuktuk'en blev vi dog enige om, at hvis der var noget, der skulle gaa galt med vores planer i Cambodia, saa var det egentlig ok, at det var opdateringen af bloggen og billeder :)

Vi kommer helt sikkert til at savne pandekagelandet med de soede boern. Det har vaeret et par fantastiske uger i Cambodia, hvor vi har skulle holde tungen lige i munden for at administrere vores tid - Cambodia level completed! Som udgangspunkt var vi bekymret for, at vi havde for meget tid i Cambodia, men landet er saa smukt og har en masse dejlige steder, saa vi forlod Cambodia med en foelelse af, at vi godt kunne have vaeret blevet der lidt laengere - rar foelelse!

Skrevet af juliemaria 21:46 Gemt i Cambodja Kommentarer (0)

Saa er Vietnam barberet!

Homestay og oe-liv

sunny

Can Tho

Vi forlod Saigon tidligt om morgenen og tog med den lokale bus mod Can Tho, som er en by i Mekong-deltaet. Vi havde forinden emailet med en mand, som har et homestay lidt uden for Can Tho i en rigtig hyggelig landsby. Det loed godt, det han skrev, saa vi besluttede os for bare at tage afsted og se, hvad der skete. Efter en svedig bustur, hvor vi blev tilbudt nogle saere noedder af en lokal dame i bussen, som var vaeldig begejstret for at se os blandt de lokale, ankom vi til Can Tho Bus Station ved 12-tiden. Der var ingen homestay-mand at se, men bussen var ogsaa lidt tidligt paa den, saa vi besluttede os for at vente lidt. Efter noget tid kom der en taxa-mand (sendt af homestay-manden, fandt vi ud af senere), men vi var ret skeptiske, da der altid er et hav af motorcykeltaxaer, tuktuk'er og andet gejl, der spoerger til vores faerd og gerne vil hjaelpe. Manden far taxaen kunne dog vise en sms (med vores navne), saa vi hoppede ind og koerte ud i landsbyen. Da vi ankom fik vi laekker, hjemmelavet frokost og blev indlogeret i vores primitive bambushytte, som laa lige ved floden. Vi fik lov til at laane familiens cykler og cyklede gennem landsbyen, hvilket var en fantastisk oplevelse. Hvor omkring vi kom, raabte folk "Hello!" og smilede, og helt vildt var det, da vi kom forbi en skole og blev omringet af boern, der skreg "HELLO!!" - de var saa soede. Da vi var saa begejstret for frokosten, spurgte vi, om vi kunne vaere med til at forberede aftensmaden - en slags cooking school - og det kunne vi godt, saa det gik aftenen med.
Naeste dag havde vi arrangeret med homestay-far, at han skulle sejle os til the floating market, hvor folk kommer fra naer og fjern for at saelge deres groentsager. Vi saa solopgangen fra baaden, mens vi spiste (igen laekker) morgenmad. Paa markedet sejlede vi rundt om de mange baade, og vi fik ogsaa lov til at komme op paa en dem, hvor vi koebte ananas. Efter markedet sejlede homestay-faren os rundt i de smaa kanaler, hvor vi besoegte en masse steder: en risnuddelfabrik, et gartneri, en vandmelonfarm, en monkeybrigde (som er en bro, man KUN kan gaa over) og en risfabrik. Turen var virkelig god, og vores homestay-far var rigtig god til at fortaelle om de forskellige steder. Efter frokost satte vi kursen mod Rach Gia og ankom der foerst paa aftenen. Rach Gia er en havneby og var vores mellemlanding til oen Phu Quoc.

Phu Quoc Island
Naeste morgen tog vi med Super-Dong-faergen til Vietnams stoerste oe, og paa de 2 1/2 time det tog at sejle derhen, saa vi en masse kung-fu-film, som gav anledning til en del grin. Baaden lagde til ved oeens oestlige side, men vi ville gerne bo paa oeens vestlige side, saa vi hoppede paa en bus, som koerte til den stoerste by, Doung Dong. Efter at have gaaet lidt i heden med al vores oppakning, tog vi alle 3 en taxa mod Family Hotel, som vi havde laest om paa forhaand. De havde heldigvis plads og efter at have stillet rygsaekken, kunne vi spise frokost med foedderne begravet i sandet 2 meter fra havet. Saa skoent! Eftermiddagen var ren afslapning (eller, vi proevede at planlaegge vores tid i Cambodia, svaert).
Efter noget hurtig morgenmad lejede vi en scooter, tog et kort over oeen under armen og koerte mod den sydlige spids. Da vi koerte paa de roede grusveje med udsigt over kysten, kunne vi se, at oeen stadig ikke er ret udviklet og der var primitive bambushytter hele vejen. Da vi naaede havnen, var det middagstid, saa vi fik noget frokost, mens sveden havlede ned af os. Familien, der havde spisestedet ville gerne taende for deres blaeser, men der var stroemafbrydelse. En soed dame assisterede med en vifte i stedet. Det var rart. Herefter koerte vi nordpaa igen langs oestkysten og gjorde stop ved Coconut Prison Museum. Her blev vi endnu engang forfaerdet over Vietnamkrigen og dens torturmetoder, men det var laererigt. Herefter susede vi videre til Sao Beach, som bogstaveligt talt slog benene vaek under os. Den er saa hvid med palmer, og havet er saa blaat, og der var naesten mennesketomt, saa vi blev haengende i et par timer og fik bygget et sandslot.
Vi koerte tilbage mod Duong Dong, og her fik vi bestilt billet til en snorkel-tur naeste dag. Om aftenen var vi paa det lokale marked, som er spaekket med boder, der saelger perler, som bliver produceret i omraadet.
Sidste dag i Vietnam tog vi paa snorkeltur. Vi blev hentet paa vores resort af en scooter, og vi spurgte hinanden, om vi mon skulle koere rundt paa den hele dagen - det skulle vi heldigvis ikke, for vi blev koert til en bus. Foerste stop paa turen var en Pearl Farm, hvor vi saa, hvordan de aabner oesters for at faa fat i perlerne. Man kunne ogsaa koebe flotte smykker til knap saa flotte priser, saa vi kiggede bare. Vi koerte herefter til oeens sydlige spids og kom paa en baad, som sejlede os ud til en klase af smaa oeer syd for Phu Quoc. Inden laenge var vi ved snorkelspot 1, og vi ifoerte os derfor snorkelmaske, luftroer og svoemmefoedder og hoppede i vandet. Det var et rigtig fedt sted at snorkle med masser af koraller og farvestraalende fisk, og vi gik foerst op af vandet, da vi lignede to rosiner - helt rynkede. Efter at have snorklet ved snorkelspot 2 (ikke naer saa godt som 1, men flot), fik vi frokost paa baaden og proevede at fiske lidt bagefter. Vi var dog ikke saa gode til det, men andre kunne fremtrylle flotte, smaa fisk paa fiskekrogen. Saa satte baaden kursen mod havnen igen og efter at have set markedet i havnebyen, koerte vi mod Sao Beach. Vejret var dog ikke saa godt som dagen foer, og vi var i den turistede ende, saa oplevelsen var lidt en anden - men i vandet kom vi :) Lige da vi kom tilbage til vores resort begyndte det at regne - timing, sweet - og aftenen blev brugt paa at pakke, bestille billet til Kep (Cambodia) og udveksle dagens oplevelser med Rachael, som havde vaeret paa dykkertur.

Turen til Kep, Cambodia
Tidligt, meget tidligt soendag morgen fik vi kastet noget yoghurt i hovedet, inden vi blev hentet i en minivan. Der var noget forvirring om, hvem og hvor mange, der nu kunne klemmes ind i en minivan, men vi kom med faergen 8.30. Da vi kom til Ha Tien, som er graensebyen, fik vi vekslet dhong til dollars og soegt om visum. Igen var der en del forvirring om, hvornaar bussen koerte - vi havde en billet, hvor der stod "departure: 12am", men bussen koerte foerst 13.30. Saadan er det bare i Asien. Vi fik krydset graensen, maalt vores temperatur, saa vi kunne faa et papir, hvor der staar, at vi er raske. Julies temperatur var dog lidt hoej, men kunne krejles med en undskyldning om at have vaeret for meget i solen. Saa vi kom alle 3 sikkert over graensen. Vi blev herefter koert til den lille kystby Kep i en personbil (ingen ved, hvorfor vi skulle skifte fra bus til bil - men skifte skulle vi). I Kep fandt vi et hyggeligt hotel (Boat House) med laekker have og tv-rum. Efter den lange rejsedag beloennede vi os med en iskaffe og saa The Killing Fields, som er en film, der omhandler de forfaerdelige ting, der skete under Khmer Rouge. Efter aftensmaden saa vi en mere opmuntrende film, saa vi gik glade i seng.

Det er lidt underligt at komme til Cambodia efter at have tilbragt 5 uger i Vietnam, hvilket foeles som en menneskealder i rejseaar. Vietnam har vaeret lang paa alle omraader. Vi har set alt fra regnskov, storby og kyst til oerken, bjerge og landsbyer. Vi har vaeret lige fra graensen til Kina til Vietnams allersydligste punkt. Vi har med andre barberet Vietnam.

Skrevet af juliemaria 06:07 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

Oemme baller og foedder i Vietnams sydlige del

Motorcykler, roedt sand, strand og storby

sunny 30 °C

PS. Vi skriver paa en computer, hvor vi ikke kan skrive stort c. Bare til hvis I undrer jer...

Easyrider-tur

Vi blev hentet om morgenen af vores easyridere. De fik hurtigt snoerret al vores habengut bag paa deres cykler, vi fik udleveret hver vores smarte hjelm og snart droenede vi ud af Nha Trang. Foerste stop var et gulvtaepppevaevningsvaerksted (er det overhovedet et eksisterende ord?), hvor vi fik lov til at vaeve, men aerlig talt fik vi vist oedelagt mere, end vi fik hjulpet. Herefter koerte vi videre og stoppede ved en gate, som adskiller Nha Trang fra landet - og det var ogsaa her, vi for foerste gang blev klar over vores guiders meget spinkle engelskkundskaber... Saadan kan man jo vaere saa heldig. Paa vej op igennem bjergene gjorde vi en masse lokale stop, og vi saa derfor en masse ting, man ellers nok ikke ville have set (f.eks. en smedje, en haengebro, en traefabrik og en lille lokal vejside-restaurant). Det virkede ikke som om, at de var vant til at se turister paa de kanter, men alle vinkede gladeligt til os, mens de var igang med deres daglige goeremaal. Guiderne var meget ivrige efter at tage billeder af os ved de forskellige stop - ikke altid vi lige gad at have et billede (f.eks. ved et vandfald, der ikke rigtig var der, og hvor vi vist var en stoerre turistattraktion end selve vandfaldet, eller hvad det nu var - men vi smilede paent til fotografen alligevel. Da vi naermede os 2000 meter over havoverfladen, var det tid til frokost, og vi fandt regnjakkerne frem. Resten af turen til Dalat boed paa smuk udsigt til kaffeplantager, dale, bjerge og blomster. I Dalat besoegte vi et hus, kaldet "Skoert hus" (paa dansk), og det var som taget ud af Alice i Eventyrland. Skoert og lidt random. Om aftenen spiste vi paa en lokal restaurant med vores guider og fik hotpot, risvin og spillede nogle vietnamesiske spil.

Naeste morgen fik vi hurtigt pakket vores ting sammen og fik noget morgenmad. Det regnede og rumpetten gjorde ondt, saa det var lidt haardt at komme igang. Dagens foerste grin var dog ikke langt vaek, da en flok munke paa vores foerste stop ved en pagoda ville have taget et billede med os. De var virkelig soede, og vi fjollede laenge rundt ved den smukke pagoda. Herefter blev vi udstyret med hver vores laekre regnsaet, og allerede ved dagens andet stop fik vi begge et mega grineflip, da Maria faldt i mudderet ved en kaffeplantage til stor irritation for hendes driver og til stor fornoejelse for Julies. De proevede herefter at toerre mudderet af Maria, men det lykkes ikke rigtig og motorbiken blev desvaerre ogsaa mudret. Sorry. Herefter koerte vi igennem landsbyer og ned af bjergene igen, inden vi stoppede ved en lille restaurant, hvor rumpetten fik en slapper og Marias driver fik vasket sin bike. Paa den videre tur mod Mui Ne kunne vi begynde og maerke varmen, og der blev gradvist mere fladt med sand og mindre bjerge. Vi stoppede ved en mark, hvor vi hjalp de lokale damer med at toerre deres groentsager. De skulle vendes ved at gaa rundt i spor gennem bunkerne, men vi oedelagde vist deres system. Vi beklager. Sidste stop inden Mui Ne var de kaempe sanddynger, og det var lidt som at vaere i Raabjerg Mile bare med roedt sand. Vi blev koert til et laekkert resort, hvor vi valgte at blive boende, da det laa lige ud til havet. Stranden laa serioest 1m fra resortets afslapningsomraade med haengekoejer og liggestole. Resten af dagen slappede vi bare af og fik lagt nogle billeder op.
Easyrider-turen var en fed oplevelse, og vi fik set en masse ting fra en anden vinkel.

Mui Ne
Om formiddagen slappede vi bare af og noed omgivelserne og det laekre hav. Vi havde aftalt at moedes med Rahael, saa vi begav os med en adresse i haanden afsted ud af den lange hovedvej. Efter lidt tids gang fandt vi ud af at hun boede paent langt vaek, og vi overvejede situationer og endte med at leje en scooter efter megen toeven. Ingen af os har koert scooter foer, men Julie var frisk paa at proeve. Efter noget instruktion og en lille proevetur gik det over stok og sten. Vi aftalte at moedes med Rachael ved sanddyngerne og se solnedgangen sammen. Vi fraesede de 15 km derud, og da klokken kun var 16, chillede vi med noget iskaffe og tog flere fjollede billeder i sandet. Det var super smukt at se solnedgangen, og vi foelte os meget heldige over at vaere lige der paa det tidspunkt. Vi aftalte at spise aftensmad sammen, og da Rachael havde taget bussen derud gik det i hu-hej-vilde-dyr-tempo tilbage mod Mui Ne efter bussen. Vi fik noget laekker seafood og hyggede paa restauranten, inden vi skulle aflevere scooteren tilbage til den lokale dreng vi havde laant den af.

Vi fik noget morgenmad og fik pakket(+ Julie fik gaaet marathon hen til en haeveautomat), inden vi en sidste gang hoppede i vandet og klokken 13 kom vi igen paa en natbus til Saigon. Da vi kom til Saigon, vadede vi lidt rundt, inden vi fandt det guesthouse, hvor Rachael i forvejen havde booket os et trippelroom. Det var rart, at det var ordnet, og ogsaa rart at bo med Rachael igen.

Saigon
Vi fik endelig afleveret vores vasketoej og gik derefter alle tre mod War museum, som handler om Vietnamkrigen. Vi havde snakket om inden, at det nok godt kunne virke lidt voldsomt, og det var det bestemt ogsaa. Det var dog spaendende og oejnaabnende. Vi saa tanks, vaaben, flyvemaskiner, tigercages og andre torturmetoder, og laeste om mange af krigens konsekvenser. Vi har vist ikke hoert godt nok efter i historietimerne, for vi blev mange gange chokerede over krigens grusomheder. Efter en formiddag paa krigsmuseet, gik vi paa det store marked, saa os lidt omkring og fik noget frokost. Mens Julie skypede, gik Rachael og Maria hen til Hard Rock cafe og bestilte bord til naeste aften, hvor vi ville fejre, at vi havde vaeret afsted halvdelen af tiden. De gik ogsaa omkring biografen og bestilte billetter til samme aften. Efter noget aftensmad, tog vi i biografen og saa "The Lorax", hvilket var en rigtig sjov 3D-film.

Naeste morgen hoppede vi paa den lokale bus til cu chi tunnellerne, hvilket var lidt en oplevelse i sig selv. Vi fik en god guide, som kunne fortaelle os en masse fakta om tunnellerne. 1. Tunnellerne blev foerst brugt af vietnameserne til at gemme sig for franskmaendene, 2. Under Vietnamkrigen blev de gjordt stoerre med to nye etager med faelder til forsvar og skydehuller til angreb, 3. Tunnelsystemet er 250 km langt, 4. Om dagen kunne de grave 2 m tunnel, 5. Det tog 20 aar at faerdiggoere tunnelsystemet. Vi fik lov til at kravle ned i en 30 m lang tunnel, som nu er hjem for en lang raekke flagermus, og vi fik smagt den groentsag, de primaert levede af derude(en slags soed kartoffel).
Da vi kom tilbage til Saigon sidst paa eftermiddagen, gik vi i bad og tog festtoejet paa, inden vi gik mod Hard Rock cafe. Her fik vi laekker, laekker mad og blev godt underholdt af livebandet. Vi fik helt bestemt fejret vores to maaneders dag med maner!

Sidste dag i Ho chi Minh city eller Saigon, som de fleste kalder det, gik med at shoppe og efter megen soegen fandt vi 1 butik, hvor toejet baade var stort og paent nok. Dejligt. Vi travede rundt i hele Saigon ca. hele dagen, saa det var med oemme foedder at vi gik tilbage mog Mai Guesthouse og pakkede en pose med ting, der skulle sendes hjem til DK. Posthuset laa langt vaek, saa det var med frygt for lukketid, at vi naermede os. Det var dog rimelig nemt at faa sendt en pakke, saa nu krydser vi bare fingre for, at de naar hele vejen til det danske. Saigon er forresten en rigtig storby, ret fin med parker og boulevarder - saa vi blev ret glade for at vaere der.

Skrevet af juliemaria 02:53 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

Centralvietnam

Varm, varmere, varmest

sunny 30 °C

Ja, saa stod vi saa der i lille Ninh Binh fredag aften, det regnede, det var koldt, og vi ville bare gerne afsted sydpaa. Bussen lod dog vente paa sig og endte med at vaere 2 lange timer forsinket, hvor vi naaede at panikke paa det groveste over maaske at skulle bruge et ekstra doegn i Ninh Binh, hvilket vi slet ikke var i humoer til. Vi hoppede og dansede, da bussen endelig kom, selvom vi var lidt forvirrede omkring om det nu var den rigtige bus, vi var kommet med. Ind kom vi og oplevede vores foerste sleepingbus med smalle koejesenge i tre raekker. Den 12 timer lange tur til Hue var noget af en bumple-tur.

Dagene i Hue
De tre dage vi brugte i Hue blev brugt paa at se the Citadel, the forbidden purple city, pagodaer(templer hvor man tilbeder Buddha), en kong fu skole og en hel del paladser, som de enkelte konger har bygget til minde om dem. Vi var ogsaa paa sejltur med en dragonboat og tullede ellers bare rundt i den hyggelige by med gode cafeer og restauranter.
Vejret i Hue var lidt blandet, og vi beholdt regnjakken og de lange bukser paa det meste af tiden. Vi havde forventet hoej solskin og havde i god tro pakket regnjakken nederst i tasken igen. Oev!

Hoi An
Allerede i bussen paa vej til Hoi An kunne vi gennem vinduet se blaa himmel, kyst med strand og palmer, og vi blev helt fjollede og glade. Nogle uger med daarligere vejr har vaeret fint, men vi var efterhaanden sultne efter noget strand og sol. Da vi ankom sidst paa eftermiddagen, fandt vi rimelig hurtigt et hotel(med pool!) og gik mod den gamle bydel. Hoi An er den hyggeligste by med havnefront, smaa soede broer, baade og tusindvis af lanterner i forskellige farver, der lyser byen op om aftenen og giver en god stemning. Der er fuld af liv i byen, nok mest pga. de mange skraeddere - og vi skulle selvfoelgelig ogsaa proeve at faa noget toej skraeddersyet. Vi gik lidt rundt og sammenlignede priser, men det var meget forvirrende og noget af en jungle, og vi endte hos en skraedder taet paa vores hotel, hvor vi foelte, at de havde styr paa det. Efter flere timer ved skraedderen, hvor vi tegnede, kiggede billeder i kataloger og paa nettet og forklarede, var vi helt oere og moere og klar til noget Cao Lau, som er en specialitet i Vietnam og specielt i Hoi An. Eftermiddagen brugte vi paa at kigge i de smaa butikker, hvor Julie blev angrebet af en fugl(Marias vaerste mareridt) og paa markedet, hvor vi blev kidnappet af en aeldre dame, Hoa, som ville give os pedicure for 1 dollar. Vi kom med hende ind i en maerkelig lagerbygning, hvor alle massagedamerne opholdt sig og blev placeret paa en briks. Vi endte med at faa ordnet meget mere end vi foerst havde troet, men det var sjovt og vi hyggede os vaeldigt. Om aftenen fik vi vores laedersandaler tilbage fra skomageren, og vi var vilde af begejstring over resultatet. Flotte er de! Det gjorde os endnu mere spaendte paa et se toejet dagen efter. Vi fik igen aftensmad langs floden ved et lille gadekoekken blandt vanterner og noed den gode stemning. Naeste formiddag lejede vi cykler og koerte den 5 km hyggelige tur til stranden. Da vi saa sandet, var vi som koeer der bliver lukket ud paa graes og sprang straks i det blaa, blaa vand. Laekkert. Vi skulle vaere tilbage hos skraedderen om eftermiddagen for at proeve toejet, saa det blev en kort strandtur, hvor vores blege dansker kroppe alligevel naaede at blive forbraendte. Ikke laekkert. Det var med blandede foelelser at vi gik fra skraedderen anden gang, da alt ikke var helt som forventet. Vi gik paa isbar for at komme os over chokket og taenke liddt positivt. Vi udnyttede, at vi havde lejet cyklerne og cyklede oen An Hoi rundt. Aftenen brugte vi sammen med Rachael, som nu har indhentet os igen. Yay! Sammen bestilte vi sleepingbus til Nha Trang til naeste aften. Fredag brugte vi paa vores foerste cookingschool, som startede med en tur paa markedet, hvor vi saa paa ingredienser. Tilbage paa restauranten laerte vi at tilberede 4 retter: vietnamesisk pandekage, foraarsruller, nuddelsuppe med boef og kylling med passionsfrugt. Alt maden var virkelig saa godt, og vi glaeder os til at forsoege os med det derhjemme. Inden vi skulle med natbussen, koebte vi snacks paa markedet og slappede af ved poolen.

Nha Trang
Vi ankom til Nha Trang kl. 5 om morgenen, hvor det vietnamesiske folk (til stor undring for os) allerede er oppe og igang med dagen. 1-0 til dem. Vi gik dog i seng igen efter at have set solopgangen fra vores balkon paa vores 6-dollars dyre hotel. Sweet. Den foerste dag i Nha Trang blev primaert brugt paa stranden, hvor vi noed vandet og sandet med boeger og ipods (Julie dog i skyggen). Om aftenen moedtes vi med Maria V og Alexander fra katten, og sammen spiste vi aftensmad et fint sted, hvor vi fik laekker, laekker mad (kylling i coconut og fisk). Vi drak en oel og fik en god sludder om alt og intet og om at rejse. Godt med et lille skud Aalborg. Naeste dag havde vi bestilt en baadtur, som inkluderede en snorklingtur og fruitparty(?). Lidt skeptiske gik vi ombord paa baaden, men da der blev fyret op for anlaegget med god musik fra 1990, udbroed vi i hoej latter - saa kan det vel ikke andet end at blive en god dag? Vi var i hvert fald flade af grin det meste af dagen og var velunderholdt af skoere inputs. Vi fik set et akvarium, fodret kaempeskildpadder, snorklet og chillet paa en lille strand. Vi var dog ikke vildt imponeret over udsigten under vandet, og ser derfor frem til Thailand. Tilbage i Nha Trang fik vi skyllet saltvandet og sandet af, og spiste igen aftensmad med Maria og Alex. Det var dejligt :) Imorges sagde vi farvel til Rachael igen og idag (mandag) fik vi booket en easyrider-tur gennem Dalat til Mui Ne. Vi glaeder os til at bruge to dage bag paa en motorcykel i bjerglandskab (bl.a.), men er ogsaa spaendte.

Skrevet af juliemaria 01:44 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

(Beretninger 6 - 10 af 24) « Side 1 [2] 3 4 5 »