Visum til Laos

rain 6 °C

Så er de små pas endelig hjemvendt efter deres rejse til Sverige. Nu med et lækkert visum til Laos i! Næste tur går vist bare til København, hvor de forhåbentlig får et visum mere i denne gang til Vietnam. Vi håber på at næste afsendelse bliver lidt nemmere.

Skrevet af juliemaria 04:18 Gemt i Danmark Kommentarer (0)

Elefant Natur Park

Nyt nyt!

logenp_landscape

I dag blev der booket et besøg til 'Elefant Nature Park' nær ved Chiang Mai. Hvis bookningen går igennem, er planen, at vi besøger parken d. 6. feb.
Ifølge hjemmesiden får vi lov til at fodre og vaske elefanterne - det bliver helt sikkert en fantastisk oplevelse! :-)

Parken er selvfølgelig anbefalet i vores yndlingsbog: Lonely Planet Thailand

I kan læse mere om parken og om vores program i parken på http://www.elephantnaturepark.org/index.htm ;-)

Skrevet af juliemaria 09:40 Gemt i Danmark Kommentarer (0)

Rejseplan

Til interesserede og bekymrede forældre er der her et overblik over vores rejseplan.

overcast 6 °C

Fly fra Aalborg Lufthavn til Kastrup Lufthavn: 25. januar

Fly fra Danmark til Bangkok: 26. - 27. januar

Ankomstpakke i Bangkok: 27. - 30. januar

Umphangthek: 30. januar - 4. februar

Læs om turen her: http://www.jysk-rejsebureau.dk/aktivitetsrejser.asp?AjrDcmntId=174

Vi ender herefter i Chiang Mai i det nordlige Thailand. Herfra skal vi selv rejse rundt i nord- og nordøst Thailand indtil vi rejser ind i Laos d. 10. februar.

Efter rejsen op (ned blev det) igennem Laos flyver vi til Vietnams hovedstad Hanoi.

Laos: 10. - 24. februar

Fly fra Vientiane til Hanoi: 24. februar

Ankomstpakke i Hanoi: 24. - 26. februar

Explorer tur i Nordøst Vietnam: 26. februar - 3. marts

Læs om turen her: http://www.jysk-rejsebureau.dk/aktivitetsrejser.asp?AjrDcmntId=187
OBS!: Vores tur er dog kun 7 dage, den på hjemmesiden er på 10 dage, så turbeskrivelsen passer ikke helt.

Herefter har vi ingen planlagte aktiviteter eller flyrejser bestilt, før turen går hjemad igen, men vores "cirka-plan" er:

Videre rejse ned igennem Vietnam: 3. - 30. marts - 3. marts - 1. april

Cambodia: 30. marts - 13. april - 1. - 18. april

Fly fra Cambodia til Bangkok

Central- og Syd Thailand: 13. april - 11. maj - 18. april - 9. maj

Malaysia: 11. - 25. maj - 9. maj - 25. maj

Hjemrejse: Singapore til Danmark: 25. - 26. maj

Skrevet af juliemaria 07:56 Gemt i Danmark Kommentarer (0)

Visumtid

En sjov historie om, hvor besværligt det er at ansøge om visum til Laos ...

overcast 5 °C

Julie og Maria

Fredag d. 12 november tog vi os endelig sammen til at søge om det der vigtige noget, folk kalder visum. Vi troede, at det var noget, der kunne gøres på 2 sekunder, men det viste sig at være mere et langt, besværligt maraton end en lille smut på posthuset. Vi nåede hvertfald begge to at få både sved på panden og kraftig hjertebanken, men hele situationen var også bare så komisk og typisk os, at vi ikke kunne lade være med at grine op til flere gange på vores tur rundt i Aalborg.

Vi startede hjemme hos Maria foran computeren for at se på regler og udfolde ansøgningsformulare og for at være helt sikker på, at vi havde forstået spørgsmålene rigtigt, ringede vi til Laos' ambassade i Stockholm. Julie fik her fat i en mand, der snakkede næsten uforståeligt engelsk. Et af spørgsmålene vi var i tvivl om, var spørgsmålet omkring hvilken vej vi kommer ind i Laos. Han spørger, hvilket land vi kommer fra, og vi svarer Thailand. Herefter siger han så på sit gebrøkne engelsk, det der lyder som: "You just write Thailland to loose". Vi kigger meget uforstående på hinanden, men regner med at manden ved, hvad han snakker om, så vi spørger ham bare, hvordan han staver "to loose". "L-A-O-S!" svarer han lettere irriteret, og vi takker pænt for hjælpen. Så snart telefonen er lagt på, udbryder vi i dagens første grineflip.

Med udfyldte ansøgningsformularer og pas i tasken begiver vi os på cykel mod Kærby, hvor vi skal have taget billeder til vores visum.
ABC Skolefoto tager grimme, men billige pasfotos - 8 for 60 kr.!! Herefter går turen mod banken, hvor de svenske penge skal hæves, og til sidst når vi da til posthuset. Det er her, det ene problem opstår efter det andet. Vi skulle (ifølge Laos' ambassades 'flotte' hjemmeside) hæve 720 svenske kroner. Postdamen (en meget, meget flink dame) fortæller, at man altså ikke må sende over det, der svarer til 250 danske kroner. Dette ordnes heldigvis ved at sende det hele (pas, fotos, visumansøgningerne, penge) med et dyrt værdibrev. Bum. Da vi skal til at skrive adressen på Laos' ambassade på brevet, indser vi, at vi har glemt at skrive adressen ned. Ikke smart - men Maria ringer til Emil (lillebror), og vi får så adressen. Alt sendes afsted og vi tror, vi er færdige med at kampsvede. Vi tilbragte 1 lang time på posthuset, altså. Da vi kommer hjem til Maria igen, vil vi lige tjekke adressen, og så opdager vi, at der mangler et tal i postnumret. Klokken er på det tidspunkt 3 min. i 5, og posthuset lukker kl.5, så vi er i kamp mod tiden. Maria fatter telefonen og ringer til PostDanmarks hovedkontor. Her får vi fat i en dame, der skynder til på Marias foklaring af vores situation, for hun skal nemlig nå at kontakte Aalborg-afdelingen (og her går det på for os, at det er hovedkontoret, vi har fået fat i). Efter lidt tid vender PostDanmark-damen tilbage i røret, og hun fortæller at vores fejl er rettet, og at det var godt, vi ringede, for ellers ville vores dyre værdibrev nok blive fejlsorteret her i DK. Tak, tak til PostDanmark.

Efter alt det ståhej hentede vi Emilie og kørte i IKEA. Selvfølgelig. En lang, lærerig og god dag.

Skrevet af juliemaria 07:35 Gemt i Danmark Kommentarer (1)