Speedy Gonzales gaar amok i det pandekageflade Cambodia

Paa 18 dage har vi fornaaet at rejse stortset hele Cambodia rundt, besoege 6 byer og koere 40,5 timer i bus.

sunny 35 °C

Kep

Vores ene dag i Kep blev brugt paa at se 2 huler, som ligger i det omkringliggende omraade. Kep er en meget lille by, men det lykkedes os dog at finde en tuk-tuk mand, som sagde ja til at koere os de 12 km derud. I den foerste hule(Elephantcave) blev vi vist rundt af en mand og hans soen, som pegede og fortalte lidt. Hulen var fuld af flagermus, og Maria blev endda tisset paa. Laekkert. Vi kom en lidt alternativ vej ud af hulen igen - lad os bare sige, at der var langt ned. Omkring hulen var der en pagoda, og vi fik ogsaa spottet et par aber.
Efter en lille koeretur ankom vi til hule to, hvor vi blev guidet rundt af en flok fjollede, lokale teenage drenge, som fortalte om hvordan hulen blev brugt som gemmested under Khmer Rouge. De spurgte os, om vi gerne ville se den smukke udsigt fra toppen, hvilket vi gerne ville, men det kraevede et par meters klatretur paa stejle klipper. Vi kom dog op paa toppen og saa den fantastiske udsigt over pandekageflade Cambodia. Wow! Herefter blev vi koert tilbage til Keps crabmarket, hvor vi fik en laekker helstegt fisk til frokost. Vi fik bestilt busbillet til Phnom Penh og brugte resten af eftermiddagen paa at nyde vores dejlige guesthouse og opdatere bloggen. Til aften gik vi igen mod crabmarket, hvor vi blandt andet fik smagt den lokale specialitet krabber.

Phnom Penh
Naeste morgen stillede vi os ud til hovedvejen og ventede paa bussen, som lod vente lidt paa sig. Vi naaede at blive godt nervoese og stegte af solen, inden bussen dukkede op 45 minutter senere. Efter 5 timers bustur kom vi til Phnom Penh, hvor vi efter en god vandretur med kaempetasken fandt et sted at bo. Vi smed taskerne og gik mod det naerliggende marked og fik noget tiltraengt frokost, inden vi travede hen til "the royal palace" og "silver pagoda". Det kostede dog 6 dollars at komme ind, og som de naerrige backpackere vi er, besluttede vi os for at komme tilbage dagen efter, hvor vi havde bedre tid til at se det hele. Lige overfor "royal palace" ned mod floden var der en stor plads med en masse duer, som Julie og Rachael fik jagtet godt rundt paa bedste boernehavemaner, og vi stoedte paa vores foerste "one dollar"-boern, der proevede at saelge os korn til duerne. "One dollar"-boern er boern som saelger alverdens ting for en dollar. Vi bed dog ikke paa krogen, men gik i stedet tilbage mod guesthouset. Imens vi gik, begyndte det lige saa stille at regne, og det sidste stykke maette vi loebe, inden regnen stod ned i laarfede straaler. Stakkels Rachael maatte begive sig ud i regnen igen for at faa taget nogle pasbilleder, mens vi kunne blive i toervejret. Vi proevede at skype med vores veninder Emilie og Sofie, men det er lidt som om at Sydoestasien og Sydamerika ikke vil samarbejde.

Onsdag morgen blev morgenmaden fundet paa maa og faa i et supermarked og en bager paa vej til Tuol Sleng museet, som er en skole, der blev omdannet til et faengslet S21 under Khmer Rouge. Det var et virkelig maerkelig og klamt sted at vaere, da man kunne se og laese om alt den tortur der har fundet sted. Mange uskyldige menneskers liv er endt her eller paa de naerliggende Killings Fields. Efter en lidt haard og deprimerende formiddag med et ellers spaendende museum, gik vi mod Tuol Tom Pong marked, hvor vi fik noget nemt og billigt frokost og en palmesukkerdrik. Vi kiggede os lidt omkring og fik koebt lidt forskellige ting. Vi tog en tuk-tuk til den anden ende af byen, hvor vi ifoerte os vores alt for varme men anstaendige tempeltoej, inden vi gik ind i det kaempe omraade med "royal palace" og "silver pagoda". Der var mange flotte bygninger, og som en ekstra bonus var der ogsaa aber og skildpadder.

Torsdag morgen blev vi hentet af en tuk-tuk, som skulle koere os ud til de naerliggende Killing Fields (Choung Ek), som er et sted, som blev brugt til at draebe og begrave folk under Khmer Rouge. Tuk-tuken punkterede dog efter 2 minutters koersel, og vi maatte sidde og vente mens daekket blev skiftet. Oev! Vi koerte tilbage til Guest Houset og fik en ny tuk-tuk og toeffede herefter endelig afsted. Ved indgangen fik vi udleveret en audio-guide, hvilket var rigtig godt, og vi hoerte beretninger om, hvordan fangerne fra S-21-faengslet blev fragtet dertil i trucks og likvideret om natten. Forfaerdeligt. Det var dog lidt svaert at forestille sig, at folk er blevet draebt og begravet i de groenne marker, vi gik paa, men vi fik at vide, at naar det regner, dukker der stadig toej og knogler op hist og her fra massegravene. Midt i det, der engang var Choung Ek killing fields, er der oprejst en kaempe stupa til minde om alle dem, der har mistet livet der. Stupaen indeholdt alle de kranier, ben, knogler og toejrester, som er fundet ved udgravningerne af nogle af massegravene. Paa vej tilbage i tuktuk'en var der stilhed, og vi var alle rystede over oplevelsen. Inden vi gik mod The Central Market og noget frokost, fik vi bestilt flybilletter til Bangkok. Paa markedet koebte vi soede cambodianske kager (froe dyppet i sukker bl.a.) og tempelbukser til Angkor Wat. Eftermiddagen gik med at lede efter en soe, som vi ikke kunne finde... Saa vi gik tilbage mod Sunday Gh. og saa en god dokumentar, kaldet "S-21" om Pol Pot og Choung Ek. Den var god og Julie graed - men humoeret blev hurtigt bedre, da vi fik god aftensmad :)

Battambang

Naeste morgen blev vi fragtet til busstationen og kom paa den lokale bus mod Battambang. Da bussen stoppede foerste gang ude i ingenting, kiggede vi lidt undrende paa hinanden, men da vi saa de foerste damer saette sig paa hug ude paa marken, blev vi klar over, at det var tissestoppet. Bum. Efter 6 timer i bus naaede vi endelig Battambang og blev hurtigt indlogeret paa Royal Hotel vha. en flink tuktukfyr, som tog os med paa sightseeing i hans by. Vi koerte videre mod en landsby, hvor vi tog et bambustog til en anden lille landsby, som er kendt for deres 'brick factory'. Det var virkelig en skoen oplevelse! Turen i bambustoget var smuk med udsigt over Cambodias pandekageflade-landskab med pletvise palmer og landsbyens boern var saa soede og vilde efter at snakke engelsk til os. Inden vi tog toget tilbage igen, drak vi sodavand fra landsbyens kiosk og noed solnedgangen.

Loerdag stod paa tur i tuktuk'en, men foerst noed vi morgenmaden paa tagterrassen. Foerste stop var Cambodias eneste vinfarm og kl. 9 om morgenen var vi klar til vinsmagning. Det var lidt krads aerlig talt. Naeste stop var Wat Banan (sjovt navn til et tempel), hvor vi skulle forcere 358 trin for at naa templet paa toppen. Soede boern kom med vifter, men vi takkede paent nej tak, men soede var de. Herefter boed turen paa en del off-road-koersel, og det var lidt vildt. Efter flere forgaeves smutveje kom vi endelig til Phnom Sampeou, hvor vi efter lidt frokost begav os op af et bjerg i stegende hede. Vi kom forbi et tempel med en gammel nonne, som gav os armbaand, og snart var vi ved The Killing Cave, som under Khmer Rouge blev brugt til at opbevare kroppene af de folk, de likviderede ovenover hulen. Vi kom forbi endnu et tempel med boern og vilde aber, og udsigten var rigtig flot paa toppen af bjerget. Paa vej ned koebte vi mangoer, som vi noed i skyggen for foden af bjerget, inden vi satte kursen mod Battambang igen. Inden vi skulle paa cooking-school kl. 16, fik vi koebt rigeligt med proviant til naeste dags lange baadtur til Siem Reap. Laekkert. Med vores cookingschool-laerer gik vi foerst paa markedet, koebte ingredienser og saa gispende fisk i smaa bassin, skildpadder og en gris fuldstaendig parteret. Vi blev enige om, at vi aldrig ville vende os til at koebe al vores mad paa marked - laenge leve SuperBrugsen. Vi laerte at lave 'amok w. fish', 'mangosalad' og 'lok lak w. beef'. Vi fik brugt armmusklerne en del, men det var al besvaeret vaerd, for maden var virklig laekker - ingen tvivl om, at vi skal lave 'amok', naar vi kommer til DK igen.

Siem Reap

Soendag stod vi op kl. 5.30, pakkede sammen og koebte mod baadstedet. Baaden var ret lille og dens toilet var en offentlig oplevelse, men det blev en god baadtur til Siem Reap alligevel. I baaden var der en del lokale, skoere damer, som i den grad soergede for underholdningen. Vi blev tilbudt oel og mangoer af dem, og de grinte af os og vores lyse hud. Under sejlturen saa vi en del floating villages med vinkende boern, og det blev ogsaa til to uforglemmelige toiletstop - lige ned i floden m. tis osv. En kvinde valgte at vaske sit toej lige ved siden af, og vi kunne ikke lade vaere med at grine lidt. Efter 8 timer ankom vi i eftermiddagsheden til Siem Reap, hvor en tuktuk ventede paa os. Vi fandt nogenlunde hurtigt et godt hotel m. pool :), hvor resten af eftermiddagen blev tilbragt. Da vi var sultne gik vi paa marked og spiste aftensmad, mens en del one-dollar-boern ville saelge os postkort fra Angkor Wat... Med en traethed paa stoerrelse med Laos gik vi tidligt i seng, saa vi kunne vaere friske til 3 tempeldage.

Mandag formiddag startede vores foerste tempeldag, hvor vi ifoerte os vores kiksede tempeloutfit og satte kursen mod Angkor Thom, som er en gammel by med templer. Vi saa en masse templer, store og smaa, men vores favorit var Bayon, som var smukt med stenansigter og saa var det nok ogsaa bare stort og overvaeldende. Paa alle templerne var der en masse flotte udskaeringer og udsmykninger, og vi kunne ikke andet end at vaere imponerede. Sidst paa eftermiddagen koerte vi tilbage til hotellet, hvor vi slappede af ved poolen efter en lang tempeldag.

Tirsdag koerte vi foerst det lange stykke ud til Banteay Srei, som var et rigtig smukt og feminint tempel(ogsaa kaldet womens tempel). Herefter koerte vi mod omraadet oest for Angkor Wat og Thom, hvor vi saa Pre Rup med stejle trapper og Ta Prohm, som minder om noget fra junglebogen. Efter frokost saa vi nogle mindre interessante templer, men vi var nok ogsaa ved at vaere lidt tempeltraette. Om aftenen fik vi igen Amok. Det er en national ret, som vi har spist meget af. Vi proevede at bestille busbilletter til Kratie, men pga. nytaaret var det meget svaert at faa billetter. Vi var aerlig talt lidt nervoese for, om vi kunne komme fra Kratie igen, men vi valgte at tage chancen og bestilte tre billetter.

Onsdag morgen ringede vaekkeuret 4.45 og vi tumlede ud af sengen og mod Angkor Wat, hvor vi saa solopgangen. Det var et rigtig smukt syn og meget specielt, da det er noget vi har set frem til i lang tid. Efter at have staaet og ih'et og aah'et sammen med rigtig mange andre, fik vi noget morgenmad og gik derefter ind i selve templet. Her brugte vi et par timer, og det var virkelig storslaaet. Resten af dagens templer kunne ikke rigtig maale sig med Angkor Wat, selvom de ogsaa var smukke. I tuk-tuken paa vej hjem gav vi hinanden en high-five og blev enige om at 20 templer paa 3 dage er godt gaaet. Da vi kom hjem foerst paa eftermiddagen proevede vi at tage en lur for at vaere friske til aftenens bytur, men det gik ikke rigtig og vi sumpede i poolen i stedet. Om aftenen gik vi paa Butterfly Restaurant, som er en restaurant inden i et kaempe sommerfuglebur. Vi fik rigtig god mad, inden vi gik mod Siem Reaps bargade: Pub Street. Her bruge vi det meste af aftenen paa en bar, kaldet 'Angkor What?', hvor der var god fest (ogsaa foraarsaget af det kommende Khmer New Year).
Naeste dag plejede vi vores toemmermaend ved poolen og noed vores fridag. Rachael var dog haardt ramt af toemmermaend, sa vi brugte ogsaa dagen paa at forpleje hende. Soed pige.

Kratie

Vi stod op kvart over 4 og gik mod bussen i moerke. Chauffoeren koerte som en braekket arm, og det var svaert at sove videre. Som bonus var der flere, der braekkede sig, og en del folk valgte at snakke hoejlydt i mobiltelefon. Saa det var en skoen bustur. 9 timer senere kom vi da til Kratie og fandt i 4. forsoeg et guesthouse med 3 senge. Vi gik mod madmarkedet efter lidt middagsmad og resten af eftermiddagen tullede vi bare rundt. Om aftenen gik stroemmen (igen, igen - goer den tit her i pandekageland), og vores guesthousemand kom op med stearinlys - hyggeligt!
Naeste morgen sov vi lidt laenge, inden planen var at bestille bus til Sen Monorum. Det kunne slet ikke lade sig goere pga. deres dumme Khmer nytaar, og vi spiste slukoeret noget morgenmad, som pga. det sene tidspunkt bestod af nudler. Det hele var lidt oev og aev, og vi gik modvilligt hen til Sorya Transport for at bestille bus til Phnom Penh i stedet. Men! Vupti! med en mindre omvej (via. Snoul) kunne det godt lade sig goere, og vi var henrykte. Med fornyet energi gik vi videre med dagens plan og og den lille faerge til oen Koh Trong. Her lejede vi cykler og cyklede oeen rundt. Folk er simpelthen saa soede, venlige og hjaelpsomme - her er rart. Vi blev endda inviteret indenfor i en lille butik, hvir vi fik juice og mango. Om eftermiddagen fangede vi med lidt besvaer en tuktuk og koerte mod Kampi, som er de lokales badeparadis. Her fik vi en dukkert i Mekongfloden (laekkert), inden vi satte os paa en baad for at se de sjaeldne 'Irrawaddy dolphins'. De er lidt kluntet, sjovt formet, men flotte. Vi betragtede dem, da solen gik ned, hvilket bare gjorde oplevelsen bedre. Det var skoent. Svaert var det dog at fange et billede af dem, men vi har nogle.

Sen Monorum

Soendag stod i transportens tegn. Vi kom til Snoul lidt over 12, chillede rundt der med palm sugar-drik og frokost til lidt over 2, fangede naeste bus mod Sen Monorum, hvor vi hurtigt fandt Green House, som er opsamlingsstedet for folk, der skal deltage i the Elephant Valley Project. Forresten i Snoul havde vi lidt boevl med at koebe busbilletter til Sen Monorum (en fyr ville have 200 USD, skoert, men vi slap med 5 USD, som er den egentlige pris, haha). Den ultimative det-er-nytaar-alt-er-dyrere-joke! Vi blev pakket og laesset ind i en pick-up og koerte mod, hvor kragerne vender og lidt laengere, for til sidst at ende ved the EVP's sted i skoven. Aftenen gik med informationer og vi laerte at spille 'Shithead' af en amerikaner. Sjovt. Inden vi gik helt til koejs, saa vi en million ildfluer, som lyste op i skoven. Flot.

Da vi skal naa et fly til Bangkok snart, maa I vente med de sidste 2 dage i Cambodia. Dumme, dumme, dumme internet.

Saa er vi i Krabi, hvor vi bor et sweet sted med internet :) Saa her kommer endelig sidste del af Cambodia.

Sen Monorum fortsat + Phnom Penh

Naeste morgen vaagnede vi til lyden af fulge, insekter og gecko'er. Det var lidt med en foelelse af "Ej-hvor-er-her-klamt!/Ihh-vi-er-i-junglen-fantastisk!". Vi fik morgenmad i hovedhytten med udsigt over skoven og dalen - et landskab taget ud af Tarzan. Omkring klokken 8 begav vi os afsted mod den foerste dal, kaldet "Heaven", hvor vi moedte de foerste seks elefanter. Paa vej ned i dalen fortalte Jack(projektets stifter) om projektet, og mens vi sad og betragtede elefanterne bade i vand og mudder, fortalte han om hver elefants historie og de nuvaerende problemer omkring arbejdselefanter. Da elefanterne var faerdige med at bade og paafoere dagens solcreme i form af mudder, begyndte de at gaa igennem dalens taette bevoksning, og vi fulgte med paa taet hold. Det var en virkelig fed oplevelse at kunne foelge dem paa saa taet hold, og man bliver helt overvaeldet af de store, flotte dyr. Vi fik tilbage til huset for at faa frokost, og noed udsigten over dalen mens vi slog mave. Efter en slapper gik vi mod en anden dal, hvor vi saa fire elefanter. Vi blev enige om, hvor fantastiske elefanter er, og hvor glad man altid bliver af at se paa dem - isaer naar de tager brusebad. Sidst paa eftermiddagen blev vi laesset op i Jacks pickup efter at have gaaet i heden med fuld oppakning op af en stejl bakke. I pickupen gik det i hoejt tempo tilbage til Sen Monorum, hvor det viste sig at vaere umuligt at faa et vaerelse til tre pga. nytaaret (dumme nytaar!). Det var ret traels, da det var vores sidste aften med Rachael, men vi fejlede det nu alligevel med maner; foerst med nogle af de andre fra projektet og herefter med en lidt for gammel is fra den lokale koebmand.
Tirsdag morgen gik turen mod Phnom Penh i en meget propppet bus, hvor folk sad paa smaa plastikskamler i midtergangen og koerte rundt. Vi var lidt triste efter at have sagt farvel til Rachael ved morgenmaden, saa turen foeltes dobbelt saa lang. Da vi endelig ankom til Phnom Penh, hvor vi vadede tvaers over byen til det guest house, som vi havde udset os. Efter en skyller fik vi en sidste omgang Amok og fejrede sidste aften i Cambodia.
Naeste morgen fik vi pakket sammen, og planen var herefter at faa opdateret bloggen og smidt en masse billeder paa facebook. Vi gik med godt mod mod den foerste internetcafe, hvor internettet efter 5 min. ikke virkede (rekord!), saa vi gik forhaabningsfulde mod internetcafe 2, som heller ikke ville samarbejde. Vi fik dog skrevet lidt blog, men var ret frustreret over den spildte tid. I tuktuk'en blev vi dog enige om, at hvis der var noget, der skulle gaa galt med vores planer i Cambodia, saa var det egentlig ok, at det var opdateringen af bloggen og billeder :)

Vi kommer helt sikkert til at savne pandekagelandet med de soede boern. Det har vaeret et par fantastiske uger i Cambodia, hvor vi har skulle holde tungen lige i munden for at administrere vores tid - Cambodia level completed! Som udgangspunkt var vi bekymret for, at vi havde for meget tid i Cambodia, men landet er saa smukt og har en masse dejlige steder, saa vi forlod Cambodia med en foelelse af, at vi godt kunne have vaeret blevet der lidt laengere - rar foelelse!

Skrevet af juliemaria 21:46 Gemt i Cambodja

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.