Centralvietnam

Varm, varmere, varmest

sunny 30 °C

Ja, saa stod vi saa der i lille Ninh Binh fredag aften, det regnede, det var koldt, og vi ville bare gerne afsted sydpaa. Bussen lod dog vente paa sig og endte med at vaere 2 lange timer forsinket, hvor vi naaede at panikke paa det groveste over maaske at skulle bruge et ekstra doegn i Ninh Binh, hvilket vi slet ikke var i humoer til. Vi hoppede og dansede, da bussen endelig kom, selvom vi var lidt forvirrede omkring om det nu var den rigtige bus, vi var kommet med. Ind kom vi og oplevede vores foerste sleepingbus med smalle koejesenge i tre raekker. Den 12 timer lange tur til Hue var noget af en bumple-tur.

Dagene i Hue
De tre dage vi brugte i Hue blev brugt paa at se the Citadel, the forbidden purple city, pagodaer(templer hvor man tilbeder Buddha), en kong fu skole og en hel del paladser, som de enkelte konger har bygget til minde om dem. Vi var ogsaa paa sejltur med en dragonboat og tullede ellers bare rundt i den hyggelige by med gode cafeer og restauranter.
Vejret i Hue var lidt blandet, og vi beholdt regnjakken og de lange bukser paa det meste af tiden. Vi havde forventet hoej solskin og havde i god tro pakket regnjakken nederst i tasken igen. Oev!

Hoi An
Allerede i bussen paa vej til Hoi An kunne vi gennem vinduet se blaa himmel, kyst med strand og palmer, og vi blev helt fjollede og glade. Nogle uger med daarligere vejr har vaeret fint, men vi var efterhaanden sultne efter noget strand og sol. Da vi ankom sidst paa eftermiddagen, fandt vi rimelig hurtigt et hotel(med pool!) og gik mod den gamle bydel. Hoi An er den hyggeligste by med havnefront, smaa soede broer, baade og tusindvis af lanterner i forskellige farver, der lyser byen op om aftenen og giver en god stemning. Der er fuld af liv i byen, nok mest pga. de mange skraeddere - og vi skulle selvfoelgelig ogsaa proeve at faa noget toej skraeddersyet. Vi gik lidt rundt og sammenlignede priser, men det var meget forvirrende og noget af en jungle, og vi endte hos en skraedder taet paa vores hotel, hvor vi foelte, at de havde styr paa det. Efter flere timer ved skraedderen, hvor vi tegnede, kiggede billeder i kataloger og paa nettet og forklarede, var vi helt oere og moere og klar til noget Cao Lau, som er en specialitet i Vietnam og specielt i Hoi An. Eftermiddagen brugte vi paa at kigge i de smaa butikker, hvor Julie blev angrebet af en fugl(Marias vaerste mareridt) og paa markedet, hvor vi blev kidnappet af en aeldre dame, Hoa, som ville give os pedicure for 1 dollar. Vi kom med hende ind i en maerkelig lagerbygning, hvor alle massagedamerne opholdt sig og blev placeret paa en briks. Vi endte med at faa ordnet meget mere end vi foerst havde troet, men det var sjovt og vi hyggede os vaeldigt. Om aftenen fik vi vores laedersandaler tilbage fra skomageren, og vi var vilde af begejstring over resultatet. Flotte er de! Det gjorde os endnu mere spaendte paa et se toejet dagen efter. Vi fik igen aftensmad langs floden ved et lille gadekoekken blandt vanterner og noed den gode stemning. Naeste formiddag lejede vi cykler og koerte den 5 km hyggelige tur til stranden. Da vi saa sandet, var vi som koeer der bliver lukket ud paa graes og sprang straks i det blaa, blaa vand. Laekkert. Vi skulle vaere tilbage hos skraedderen om eftermiddagen for at proeve toejet, saa det blev en kort strandtur, hvor vores blege dansker kroppe alligevel naaede at blive forbraendte. Ikke laekkert. Det var med blandede foelelser at vi gik fra skraedderen anden gang, da alt ikke var helt som forventet. Vi gik paa isbar for at komme os over chokket og taenke liddt positivt. Vi udnyttede, at vi havde lejet cyklerne og cyklede oen An Hoi rundt. Aftenen brugte vi sammen med Rachael, som nu har indhentet os igen. Yay! Sammen bestilte vi sleepingbus til Nha Trang til naeste aften. Fredag brugte vi paa vores foerste cookingschool, som startede med en tur paa markedet, hvor vi saa paa ingredienser. Tilbage paa restauranten laerte vi at tilberede 4 retter: vietnamesisk pandekage, foraarsruller, nuddelsuppe med boef og kylling med passionsfrugt. Alt maden var virkelig saa godt, og vi glaeder os til at forsoege os med det derhjemme. Inden vi skulle med natbussen, koebte vi snacks paa markedet og slappede af ved poolen.

Nha Trang
Vi ankom til Nha Trang kl. 5 om morgenen, hvor det vietnamesiske folk (til stor undring for os) allerede er oppe og igang med dagen. 1-0 til dem. Vi gik dog i seng igen efter at have set solopgangen fra vores balkon paa vores 6-dollars dyre hotel. Sweet. Den foerste dag i Nha Trang blev primaert brugt paa stranden, hvor vi noed vandet og sandet med boeger og ipods (Julie dog i skyggen). Om aftenen moedtes vi med Maria V og Alexander fra katten, og sammen spiste vi aftensmad et fint sted, hvor vi fik laekker, laekker mad (kylling i coconut og fisk). Vi drak en oel og fik en god sludder om alt og intet og om at rejse. Godt med et lille skud Aalborg. Naeste dag havde vi bestilt en baadtur, som inkluderede en snorklingtur og fruitparty(?). Lidt skeptiske gik vi ombord paa baaden, men da der blev fyret op for anlaegget med god musik fra 1990, udbroed vi i hoej latter - saa kan det vel ikke andet end at blive en god dag? Vi var i hvert fald flade af grin det meste af dagen og var velunderholdt af skoere inputs. Vi fik set et akvarium, fodret kaempeskildpadder, snorklet og chillet paa en lille strand. Vi var dog ikke vildt imponeret over udsigten under vandet, og ser derfor frem til Thailand. Tilbage i Nha Trang fik vi skyllet saltvandet og sandet af, og spiste igen aftensmad med Maria og Alex. Det var dejligt :) Imorges sagde vi farvel til Rachael igen og idag (mandag) fik vi booket en easyrider-tur gennem Dalat til Mui Ne. Vi glaeder os til at bruge to dage bag paa en motorcykel i bjerglandskab (bl.a.), men er ogsaa spaendte.

Skrevet af juliemaria 01:44 Gemt i Vietnam

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.