Og saa kom vi til Laos!

Turen til Laos, Luang Nam Tha og trek og kajak i Nam Ha nationalpark

sunny 35 °C

Rejsen til Laos og Luang Nam Tha
Naeste dag checkede vi ud af AHH, noed omgivelserne en sidste gang, og blev koert (igen bag paa ladvognen) tilbage mod Chiang Rai. Vi havde hoert, at The White Temple lidt udenfor Chiang Rai var vaerd at se - og det var det. Lignede noget taget ud fra Narnia. Saa smukt. Vi fangede hurtigt en shong-taw (taxi-bus) mod busterminalen og var heldige at naa den lokale bus mod Chiang Khong. Her krydsede vi alle 3 graensen i Laos via. baad over Mekongfloden - og vupti var vi i Huay Xai, Laos. Her fandt vi et billigt guesthouse og spiste aftensmad med udsigt over Mekong-floden. Der er altsaa virkelig flot. Det viste sig dog at vaere et lidt ulaekkert sted, og om natten kunne vi hoere rotter rende rundt inde i vaeggene, og Rachel fandt muselort i sin seng morgenen efter. Godt det kun var en nat!
Naeste morgen havde vi booket plads i e minivan til Luang Prabang, og ankom til Luang Nam Tha efter noget af en slingrertur. Bjergkoersel = mange sving. Vi blev koert direkte til et laekkert guesthouse (Zuela Gh.), og vi gik derefter ud paa hovedvejen og fandt et sted, kaldet Forest Retreat, hvor vi bookede en tur med 1 dages trek + 1 dages kajak i Nam Ha National Park.

Trek+kajak i Nam Ha National Park
Vi spiste morgenmad paa Forest Retreats cafe, og stod derefter klar med vores lille rygsaek til et par dage i naturen. Vi blev koert ud i nationalparken til en lille landsby, hvor vi fik rundt og kiggede lidt og guiden fortalte om deres dagligdag. Herefter startede vores trek. Vi gik op af et bjerg, det tog 1,5 time, noed udsigten paa toppen og spiste frokost der. Turen gik saa naturligt nok ned igen, og efter 3 timer var vi tilbage i landsbyen, hvor vi tog en svoemmetur i floden. Vi var noed til at bade i toej, da det ikke er accepteret at bade i bikini.
Vi fik skiftet over til noget toert toej, og saa gik turen mod den landsby, hvor vi skulle overnatte. Vi gik lidt rundt, og kiggede herefter paa hvordan de forberedte aftensmad. Om aftenen hyggede vi bare med de andre, der var med. Alle vi har moedt indtil videre er aeldre end os, men soede er de!

INFO: Stoerstedelen af befolkningen i Laos og det nordlige Thailand bor i smaa landsbyer. De har hver deres individuelle sprog og kultur, saa det er en oplevelse hver gang man kommer til et nyt sted.

Naeste morgen fik vi en omgang ris til morgenmad, maerkeligt(ris morgen, middag og aften er ikke lige vores kop te), og skulle herefter ud i kajakkerne. Ingen af os havde foer proevet at sejle kajak, men begge kano, saa det var lidt en udfordring i starten. Der skulle samarbejdes, og taalmodigheden blev sat lidt paa proeve. Noget af turen mindede lidt mere om riverrafting, og flere roeg da ogsaa en tur i vanden inklusiv Julie, som herefter havde hjelmen paa resten af turen. Det var en udfordrende tur, og vi havde liiidt ondt i armen efter(men det var nu meget rart, da vi havde ondt i benene fra dagen foer.)
Herefter blev vi koert tilbage til Forest Retreat, hvor alle i gruppen fik en Lao mojito og slappede af.

Luang Nam Tha
I dag d. 14. februar fik vi god morgenmad, lejede nogle cykler og koerte ud til et naerliggende vandfald. Paa turen koerte vi igennem flere smaa landsbyer, i den ene spillede de Justin Bieber(ja, han er saa populaer, at hans musik bliver spillet ude i bitte smaa landsbyer), og vi var flade af grin. Efter 6 km paa cyklerne og en lille gaatur var vi ved vandfaldet. Der var nu ikke meget vandfald at se paa, men det var en flot tur derud. Vi cyklede herefter lidt rundt i landsbyen og kiggede os omkring.
Vores planer for resten af dagen er bare at slappe af, koebe busbilletter til Luang Prabang og fejre valentinsdag med noget god mad i aften.