Fantastisk Umphang-trek!

Aaben ladvogn, flodsejlads, trek, vandfald, trek, telt med myg, landsby, sved, ris, toast med aeg og elefanter .. og happy water

sunny 35 °C

Busturen sluttede endelig klokken 5 om morgen, hvor vi blev hentet paa busterminalen i Mae Sot af Mr. Lar i hans gamle blaa folkevognsrugbroed der knap nok kunne koere. Spaendende. Vi kom hjem til ham og skulle sove der resten af natten i et stort rum med en masse madresser og en blaesemaskine. Klokkem cirka 9 blev vi vaekket og morgenmadden boed paa turens foerste omgang toast og aeg(det fik vi hver morgen), hvorefter vi blev koert til graensemarkedet mellem Thailand og Burma. Efter at vi havde kigget lidt rundt, og opdaget at det cirka var det samme, som de saelger paa alle andre markeder, at de solgte, koerte vi tilbage til Mr. Lar, hvor vi fik frokost(ris). Eftermiddagen boed paa en laaaaaang koeretur i en aaben bil, saa det blev lidt koeligt og det begyndte ogsaa at regne saa vi maatte holde ind. Vejen var baade meget hullet og boed paa mange sving(over 1200), saa det var en haard tur, hvor flere kastede op(ikke os!). Efter 4 timer ankom vi til Umphang, Mr. Um og hans paelehus, hvor vi skulle overnatte. Vi var meget traette om aftenen pga. den foregaaende nat i bussen og dagens koeretur, saa vi gik tidligt i seng i vores lille traehus, som havde et toilet af en kvalitet vi senere ville komme til at savne.

Onsdag morgen fik vi skoen morgenmad. Yougurt, namnam, og herefter blev vi koert ned til floden, hvor vores guides stod klar med gummibaade. Under hele trekkingturen var de lidt i tvivl om, hvor de skulle placere os, de ville gerne have at vi hoerte til den danske familie (som ogsaa var med, bestaaende af en mor, far og 2 drenge - se vores billeder paa facebook). Det er vist ikke saa tit, at de i Umphang moeder 2 piger, der rejser alene.
Sejlturen var meget smuk, og det var rart at se Thailands natur fra vandet. Vi stoppede midtvejs for at spise middagsmad, som var ris og kylling anrette paa et palmeblad - flot! Det sidste stykke sejlads indeholdt stoerre udfordringer, og vi blev paa et tidspunkt noed til at hoppe af for at passere en traestamme (Aldrig har vi holdt saa godt fast i kameraet). Da vi kom i land var det tid til turens haardeste trekkingtur op og ned af et bjerg. Noej, hvor vi svedige og klamme. Vi holdt dog et par hvil, og hver gang vi andre fik pusten, gik vores guides ud og fandt en bambus og snittede kopper og skeer til os. De var meget dygtige. Vi var saa glade, da vi endelige naaede til vores opslaaede telte, og vi tog os lige en badetur i den naerliggende flod. Det var tiltraengt. Efter saadan en gaatur var vi meget sultne, saa selvom aftensmaden bestod af ris, var vi lykkelige. Stroemmen (lyset) slukkede klokken ni, saa indtil da hyggede vi med de andre soede menensker i vores gruppe, og dernaest paa hovedet i seng.

Torsdag formiddag gik vi ud til et stort vandfald, som laa taet paa campingomraadet. Det var en flot tur, og vandfaldet var ogsaa smukt. Vi badede her, og en af guiderne(Dau) laante vores kamera imens, saa vi har en masse flotte billeder! Julie slog desvaerre sin fod ind i en sten i vandet, og Maria havde i forvejen faaet vabler paa begge foedder, saa vi var herefter godt gaaende og turen til landsbyen var lidt haard. Men guiderne var soede til at hjaelpe med sandaler, plaster osv. og de laerte hurtigt vores navne. (Julia og Mariiija)
Vi ankom til landsbyen om eftermiddagen efter en let trekkingtur, taget vores foedder i betragtning. Vi blev vist lidt rundt, og saa hvor primitivt de boede, isaer skolens legeplads var ikke imponerende, men Mads og Lars fik det til at fungere alligevel. Vi skulle overnatte i et hus i landsbyen, som var bygget af bambus. Vi sov paa tynde, tynde madresser paa gulvet, men vaagnede alligevel hvert kvarter ogsaa pga. af en vis snorken. Om aftenen hyggede vi med guiderne, happywater(hjemmebraendt alkohol) og en masse jokes paa vores bekostning. De drillede Julie med hendes frygt for edderkoppen, og gav bambus-shotglasset til Maria naesten hver gang. Piger drikker normalt ikke, saa de var lidt forbloeffede over vores manglende toemmermaend dagen efter.

Naeste morgen vaagnede vi til lyden af galende haner og barnegraad helt stive i kroppen, fik noget morgenmad, pakkede sammen, og da vi boerstede taender holdt der lige pludselig en del elefanter foran huset - det var tid til en bette ridetur gennem junglen. Maria synes, at det var sjovt, men Julie fik krampe i benet og hoejdeskraekken hjalp ikke. Paa toppen skulle Julie tisse og blev af elefanten. Hun blev i stedet venner med guiderne og fik en hyggelig sludder med Mr. Um og Dau, mens fimseefyren(meget feminin fyr) blev sammen med Maria og underholdt med badutspring og jokes. Ved foden af bjerget kom Julie op paa elefanten igen og red med det sidste stykke over en flod. Vores elefant havde en baby, som fulgte os hele turen - saa soed! Alt i alt en god tur, men med lidt ondt i numsen, snavs alle vegne og plaster paa foedderne.
Turen gik herefter tilbage til Mae Sot og Mr. Lar efter en lidt bevaegende afsked(vi var maaske blevet lidt glade for guidene, de ulaekre toiletter og aeg + taast)

Da vi kom til Mr. Lars hus, fik vi en glaedelig overraskelse, vi skulle bo paa "hotel" i stedet for at sove hos ham - yes! Saa vi fik et laekkert bad og en god nats soevn foer turen gik med bus naeste morgen mod Chiang Mai, hvor vi er nu.

Skrevet af juliemaria 04.02.2012 02:52 Gemt i Thailand

E-mail denne beretningFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.